Sidor

fredag 14 mars 2014

Hemligheten bakom min färgläggning ;)


Det händer då och då att jag får beröm för min färgläggning. Idag ska jag berätta hemligheten bakom den. :)
Jag tänker inte påstå att jag på något sätt är super dukitg på färgläggning. I Sverige kryllar det med fantastiskt duktiga färgläggare men ibland ska man komma ihåg och se på vad man själv är bra på och inte jämföra sig med andra, eller hur?!?!? ;) Och saker jag är bra på så är nog färgläggning av stämpelmotiv en av de saker jag är hyffsat bra på :)

Jag tänker inte heller ha en tutorial om färgläggning, för det finns det redan massor av. Men jag ska berätta lite om hur jag färglägger. Så dagens inlägg blir lite mer text än vanligt från mig. Hoppas du orkar läsa :)

Jag är, kan man nog säga, helt självlärd. Jag är tyvärr väldigt dålig på att sitta ner och titta på tutorials på t ex YouTube, har försökt men har inte tålamod för sådant. Istället har jag lekt med mina färger och försökt hitta mitt sätt att färglägga.


När jag färglägger brukar jag börja med den ljusaste färgen och hoppas sedan direkt till den mörkaste och går mot den ljusaste. 


Jag jobbar på i rätt många lager från mörkaste till ljusaste. Lämnar ett vita områden där jag vill ha det ljusaste partiet på motivet. Den färglägger jag sedan sist med den ljusaste färgen.

Och till slut några tips:
Tips 1: Bra att tänka på när man färglägger är varifrån ljuset kommer och försök att ha det i tanke i hela din figur. Detta är svårt och här gör jag ofta fel...

Tips 2: Hitta rätt "färgläggnings verktyg" för dig. En del gillar akvareller eller pennor som är vattenlösliga, andra gillar alkoholbaserade pennor som t ex Copics eller Promarkers. Oberoende vad andra säger är den bästa färgläggnings pennorna så är det inte säkert de passar dig och din teknik. Pröva dig fram själv!

Tips 3: Om du som jag inte orkar se på videon så studera färdigt färglagda stämplar hos personer du tycker är duktiga på att färglägga. Kika in hur de lagt skuggningen på sina motiv och vad de använt sig av för färger.

Tips 4: Kika in och studera Anitas färgläggning av PhunnyFace motiven i butiken.

Tips 5: Och nu till det viktigaste tipset och den absolut största hemligheten bakom min färgläggning, varför den blir som den blir. Nämligen PhunnyFace motiv!!!!

I PhunnyFace shopen hittar du massor med olika motiv till massor av olika smaker. Om du tittar närmare på motiven som Anita har ritat så ser du att väldigt många har t ex veck på kläderna. Dessa veck är de som jag tycker gör motivet levande. Utan veck blir min färgläggning rätt platt. När man har färdiga veck är det bara att börja med den mörka färgen i vecket och blanda ut med ljusare färger mot "kullen av vecket".

Stämplarna ni ser i dagens inlägg är: B-boy och Skateboy

Hoppas du orkat läsa ända hit ner :)

Ha en riktigt bra dag!
Päivi

2 kommentarer:

Cornelia sa...

Ha! "Orkat" läsa?! Självklart!

Snyggt blir det och duktig är du!

Marita Johansson sa...

Klart man orkar
Super fint

Kraaaaam