Sidor

torsdag 28 oktober 2010

Rött som tomtens luva.

Jag vill bara snabbt visa vilka färger jag använder när jag färglägger röda ytor som tex en tomtedräkt. Jag använder stämpeln Tomte katt. Jag har gjort en variant med Copics och en med promarkers men faktum är att jag blandar dessa pennor hejvilt och det går alldeles utmärkt. Även om du har copic så är det bra om du läser det jag har skrivit för promarker då jag har varit lite tydligare där. Stegen är nästan de samma för båda pennorna.


Med promarkers använder jag färgerna Poppy(ljusast), Ruby (mellan) och Maroon (mörkast)
Steg 1: Måla ett lager med Poppy.

Steg2: Ta samma penna och måla där du vill ha skuggor (jag ska gå in på skuggor tydligare i en annan tutorial). Jag har låtit ljuset komma från vänster , då blir höger sida lagt i skugga. Jag följer linjerna med pennan också så att vänster sida inte ser helt platt ut.

Steg3 : Gör skuggorna tydligare med nästa penna Ruby.  Men måla mindre ytor med denna penna så att det blir en gradering. ( does it make sense?)

Steg 4; Förtydliga ytterligare med Maroon, nu mest på höger sida.
Steg 5: Måla ett lager poppy för att mjuka upp skarpa kanter. Gör eventuellt om steg 2-5. 





 Jag har inte alla copic pennorna och just med de röda färgerna så måste jag trolla lite. Jag använder R29, YR07 (orange) för att mixa färgerna i slutet och V04 (en lila penna) till att skugga med.

Steg 1: Måla ett platt lager med R29
Steg2: Skugga med samma penna
Steg:3 Förtydliga skuggorna med V04
Steg4: Använd YR07 att mixa hårda skarvar
Steg5: Gör eventuellt om steg 1-4.

Inga kommentarer: