Sidor

måndag 28 maj 2012

Motiv i personlig stämpel

Idag tänkte jag visa hur du kan maska in ett motiv i en personlig stämpel, om du har en sådan. Det är lätt och blir väldigt snyggt.

Börja med att stämpla den personliga stämpeln på det papper du använder när du färglägger. Jag använder akvarellpapper eftersom jag färglägger med vattenbaserade tombowspennor.

Sen trycker du av överflödig färg på ett "skräppapper". Jag tryckte två gånger för att bli av med all färg och det var ju onödigt att göra det på varandra, när jag skulle fota och visa... blev ju inte helt överskådligt kanske. Men eftersom du som läser det här är smart så ser du att jag sedan klipper ur mitten på det ena trycket, så det blir ett hål. Enkelt, eller hur?!

Sen passar du bara in ditt skräppapper så att hålet hamnar mitt i din personliga stämpel. Vill man vara noga kan man fästa pappret med lite nonpermanent lim, men med lite övning går det bra ändå.

Sen är det bara att stämpla ditt valda motiv som vanligt och se till att den del av stämpeln som du vill ska vara med på din personliga stämpel hamnar mitt i hålet, som du klippt ut.

Med clearstamps (som Phunnyface) är det superlätt att se var man stämplar någonstans. Lite krångligare med gummistämplar, men det går, det med.

Voilà, klart!

Just det här motivet har jag använt till ett förlovningskort...

... och såhär blev det när jag monterat ihop motivet med papper som jag använt till kortet i övrigt också.

Lycka till!
//Cornelia

5 kommentarer:

Marita Johansson sa...

Det blir så himlans fint när du maskar in i din personliga stämpel.
Kram

Susy sa...

Det är så himla läckert när du gör så här!
Måste pröva "the Cornelia way"!!!

KRAM SUSY

Laila sa...

Jätte bra tips :)
Jag väntar bara på att min beställda personliga stämpels skall komma.

Tinas pysselblogg sa...

Coolt. Var hittar man personlig stämpel?

Unknown sa...

Jättesmart och jättefint :-) Tack för att du delade med dig av tipset :-D
Jag har en, eller snarare två personliga stämplar, har haft dom ett tag nu, men inte vetat hur man gör!
Tina; Jag hittade mina på ebay, men jag har för mig någon har i Sverige med!