Sidor

måndag 15 november 2010

Skin tones copic tutorial.

Jag har målat Angelica flyger i olika varianter och hudtoner. Jag ska visa hur jag målat huden på henne. 

Till den första Angelican har jag använt pennorna E000 (den finns bara som copic sketch och är väldigt ljus) E00 (finns som ciao men jag har en sketch) och E21 till de mörkaste partierna.
Steg1: Först lägger jag ett lager med den ljusaste pennan E000


Steg2: Nu målar jag med samma penna och provar att lägga skuggor runt varje form, tex runt armen runt benen osv. Jag tycker det ser okej ut och fortsätter till steg 3.


Steg3: Nu tar jag mellan tonen E00 och fyller i där jag lade skuggorna med penna nr 1. Du ser nu tydligare vart jag lagt skuggorna. Smalbenen har mer skuggor på sig iom att hon har böjt in dom. Kinder och panna är ljusare då de är sticker ut näsan skulle också vara ljusare men den är så liten att jag struntade i det.



Steg4: Jag tar nu den mörkaste pennan E21 och målar ganska tunt längst ut i kanterna på hela henne. Lite tjockare under armen för där är det skuggigare, tinningarna, halsen och smalbenen ligger i mer skugga så de får lite bredare skuggpartier med E21.
Steg5: Jag tar den ljusaste pennan och suddar ut de skarpaste skarvarna.
Kör eventuellt steg 2-5 en gång till.


Dessa pennor använde jag till resten av henne.
B00 & BG01 till vingarna
E37,YR07, E33 och Y17 till håret
B29, B23 och B24 till skynket och ögon


Så här blev hon färdig.




Till en lite mörkare hud ton använde jag pennorna E00, E21 och E33. För färgläggning av stämpel motiv som inte är jätte realistiska använder jag nästan alltid 3 valörer av (ungefär) samma färg. Det finns naturligtvis undantag som tex Angelicas röda hår här ovanför.


Steg1: Som alltid lägger jag ett lager med den ljusaste färgen här E00.


Steg2: Fyller i med samma penna där jag tänker att skuggorna är. Skuggor...det kan vara lite skrämmande att försöka tänka hur de faller och det låter svårare än vad det behöver vara. Faktum är att det inte handlar om att vara jätte realistisk och veta exakt var en skugga borde falla och inte. När man färglägger såna här motiv kan man enkelt lägga skuggor i utkanten runt motivet, det är inte jätte realistiskt men det ser bra ut. Saker som sticker ut är ljusare (här kinder, knän). Större ytor brukar fånga upp mer ljus också (här hennes bröstkorg).


Steg3: Fyller på med mellan pennan E21, iom att det är ganska skarp kontrast mellan dessa pennorna så målar jag INTE över hela de ytorna jag målade i steg 2 utan håller mig lite längre ut i kanterna.


Steg4: Nu målar jag tunnt med den mörkaste pennan E33 runt hela henne + mungipor, underläpp, under knäskålarna.  tjockare vid tinningarna, vaderna, halsen och ryggen.  


Steg5: För att få mjukare övergångar så gnuggar jag ut lite med den ljusaste pennan, . Jag gör eventuellt om steg 2-5. Man får överväga lite vad det är som behövs göras tex om bilden är för platt behöver man större kontraster mellan skugga och ljus. Ha inte för bråttom är du osäker så använd den ljusaste pennan och pröva dig fram.


Dessa pennorna använde jag till resten av Angelica:
E37 & E29 till hår.
B00 & BG01 till vingar.
Y17 & Y06 till skynket.
YG03 & G05 till ögonen.


Färdiga versionen!



Till den mörkaste Angelicas hud använde jag pennorna E21, E33 och E37.


Steg1: Jämt lager med den ljusaste pennan E21.
Steg2: Fyller på med samma pennadär jag upplever att skuggorna bör vara. Med en sån här mörkare penna blir skillnaden när man målar 1 gång från 2 gånger ganska stor så man bör vara lite försiktigare än när man använder ljusare pennor.


Steg3: Fyller på med mellan pennan runt henne. Här ser man tydligt vart jag har kagt mina skuggor.


Steg4: Iom att det är sån skillnad på pennorna nu så har jag valt att gnugga ut skarvarna i detta steget så att inte färgen hinner torka in för mycke. Jag använder den ljusaste pennan E21 att gnugga med.
Steg5: Nu målar jag kanterna med den mörkaste pennan (det syns inte så bra med fotot men jag har gjort precis samma som på de andra Angelicorna). Gör eventuellt  steg 2-5.


Dessa pennorna har jag använt till resten av henne:
B00 till vingarna.
RV13, R32 och R11 till skynket.
100, B29, B23 och BG01 till håret


Färdiga resultatet!
Nu har jag visat de enklaste kombinationern på pennor till hudfärg men det finns massa olika varianter. Man kan välja lite mer rosa toner eller lite gulare prova er fram till er egen favorit kombination iom att det går så bra att mixa copic pennorna så är man inte lika bunden vid färg valet av penna som man kanske är med promarkers.
Jag har märkt att många förespråkar att det inte ska vara några skarpa kanter alls i teckningen men jag håller inte med. Jag tycker bilden blir livligare när allt inte bara mjukt flyter ihop. Verkligheten består av både mjuka och skarpa kanter och det är vad som gör det vackert och tro mig det kommer också att göra din teckning vacker.

6 kommentarer:

Cornelia sa...

Anita, du är otroooooligt skicklig! Snyggt!!!!

Gurkiss sa...

Himla snyggt :)

Kram Gurkiss

Carina sa...

Jättefint,men vad har du för papper?

Fredrik sa...

Det är helt vanligt kopieringspapper på dessa, ibland använder hon vanligt ritblock : )

Hon sitter klistrad framför tv nu så jag tog mig friheten att svara *S*

Ellinore sa...

Kan du inte visa vilka fäger du hade använt om det vore med ProMarkers? Snälla.... :) just hudtoner är så himla svårt!

Anita sa...

Jag ska göra det i framtiden. Anledningen att jag inte gör det just nu är att mina hudfärgade promarkers helt enkelt har tagit slut. När jag inhandlat fler blir det Tuts på dom också. Jag vet att jag använde Ivory, Vanilla, blush mycket.